کلینیک خانه درد

مدرن ترین و پیشرفته ترین کلینیک ارائه دهنده ی خدمات فوق تخصصی

کلینیک خانه درد

مدرن ترین و پیشرفته ترین کلینیک ارائه دهنده ی خدمات فوق تخصصی

خانه درد از سال 1400 به عنوان مدرن ترین و پیشرفته ترین کلینیک ارائه دهنده ی خدمات فوق تخصصی به بیماران داخل و خارج از کشور در زمینه ستون فقرات، ارتوپدی و درد شروع به فعالیت نموده است.
پزشکان این مجموعه را بهترین و مجربترین جراحان فوق تخصص ستون فقرات و ارتوپدی تشکیل داده اند.
ارائه خدمات با استفاده از جدیدترین روش های تشخیصی و درمانی و مدرن ترین تجهیزات پزشکی در سطح استاندارد های بین المللی همگام با مراکز مشهور و معتبر در آمریکا و اروپا میباشد

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دیسک کمر

دیسک کمر

همه ما با بیماری دیسک کمر آشنا هستیم، در این مطلب قصد داریم در خصوص علل، علائم، تشخیص و درمان دیسک کمر صحبت کنیم. توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

علل فتق دیسک

از نظر علمی، علت فتق دیسک در ستون فقرات کمری به وضوح مشخص نیست. عوامل مختلفی وجود دارد که فتق دیسک را افزایش می دهد یا به آن کمک می کند.

 

با تنها پنج مهره، ستون فقرات کمری بیشترین وزن بدن را تحمل می کند. بلند کردن بارهای سنگین نیروها را چند برابر می کند و در نتیجه تنش اضافی ایجاد می کند. دیسک های بین مهره ای در ستون فقرات کمری نسبت به دیسک های بین مهره ای در ناحیه فوقانی ستون فقرات در معرض ساییدگی و پارگی بیشتری قرار دارند.

 

فتق دیسک در ستون فقرات کمری در اثر عواملی مانند کارهای فیزیکی سنگین شامل بلند کردن، کار عمدتاً بی تحرک، چاقی و سبک زندگی بی تحرک ایجاد می شود، اما اساساً می تواند بر هر کسی تأثیر بگذارد.

 

 

علائم دیسک کمر

فتق دیسک در ستون فقرات کمری می تواند علائمی مانند کمردرد شدید یا فلج و بی حسی ایجاد کند. کمردرد حاد شدید می تواند به پاها سرایت کند. سرفه و عطسه درد را چندین برابر می کند. بدن با یک حالت محافظ به درد واکنش نشان می دهد، که به شدت بر راه رفتن تأثیر می گذارد. با این حال، این وضعیت محافظتی به معنای بارگذاری بیش از حد عضلات و افزایش درد است.

 

اگر فتق دیسک به طور قابل توجهی کانال نخاعی را باریک کند، مشکلاتی در عملکرد مثانه و روده ایجاد می شود. این اختلال به عنوان سندرم طناب نخاعی شناخته می شود و نیاز به درمان فوری جراحی دارد.

 

اگر می خواهید در مورد مهم ترین علائم برامدگی دیسک کمر بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

 

تشخیص دادن

تشخیص به عنوان بخشی از معاینه پزشکی توسط متخصص انجام می شود. در موارد حاد، این موضوع با معاینه رادیولوژیک (MRI) به منظور ارزیابی محل و میزان آسیب دیسک بین مهره ای و اعصاب اطراف آن تایید می شود. این اطلاعات در مورد اینکه آیا عملیات منطقی است یا خیر، ارائه می دهد.

 

درمان محافظه کارانه

علاوه بر کاهش درد و محافظت فیزیکی، اولین و مهمترین بخش درمان محافظه کارانه فیزیوتراپی فوری و سازنده است. درمان را می توان با اعمال گرما و ماساژ که عضلات پشت را شل می کند تکمیل کرد. در صورت لزوم، مصرف داروهای مسکن در مدت زمان طولانی تری تضمین می کند که فیزیوتراپی می تواند بدون درد انجام شود و بدن حالت محافظتی ایجاد نمی کند.

 

درمان جراحی

اگر درد حتی پس از چند هفته با وجود درمان توضیح داده شده در بالا به حد قابل تحملی کاهش نیابد، می توان از طریق جراحی روی دیسک بین مهره ای آسیب دیده به بهبودی دست یافت. اگر عضلات قبلاً فلج شده باشند یا مشکلاتی در سیستم عصبی وجود داشته باشد، بلافاصله عمل انجام می شود.

 

روش های جراحی مختلفی برای درمان فتق دیسک در ستون فقرات کمری وجود دارد. این روش تا حد امکان کم تهاجمی است و بستگی به شدت فتق دیسک دارد. تمیز کردن اغلب کافی است. برداشتن هسته ژلاتینی نشت شده با جراحی به منظور جلوگیری از فشار روی اعصاب. با این حال، اگر دیسک بین مهره ای آسیب دیده دیگر قابل حفظ نیست، باید آن را برداشته و با مواد استخوانی خود یا یک دیسک بین مهره ای مصنوعی جایگزین کنید.

 

بعد از درمان

بسیج تنها چند ساعت پس از عمل با کمک فیزیوتراپی انجام می شود. پس از ترخیص از بیمارستان، فیزیوتراپی به صورت سرپایی به مدت شش تا هشت هفته ادامه می یابد. مهم است که به یاد داشته باشید فشار دادن به ستون فقرات را خیلی آهسته شروع کنید و در حالت نشسته یا دراز کشیده به طور منظم استراحت کنید. پیاده روی کوتاه مدت یک هفته پس از عمل امکان پذیر است. مهم است که کفش های بسیار خوب، تثبیت کننده و بالشتک بپوشید.

 

بسته به روند عمل و شدت فتق دیسک، ورزش های سبک را می توان به آرامی بعد از حدود شش هفته شروع کرد.

  • Pain House